سیستم‌های پیچیده – پنجاه و یک – پیدا کردن دو سهم متضاد کار ساده‌ای نیست

Stocks

با خودتون می‌گین که بذار سبد سهامی درست کنم که با بالا و پایین رفتن‌های بازار تغییر عمده‌ای نداشته باشه. نصف سهام‌تون رو از سهامی می‌خرین که با قیمت نفت رابطه مستقیم داشته باشن و نصف دیگه رو از شرکت‌های هواپیمایی. اگر قیمت نفت بالا بره، سهام نفت‌تون بالا می‌رن و از اون طرف سهام شرکت هواپیمایی‌تون به خاطر قیمت نفت پایین میان. اگر قیمت نفت پایین بره، سهام نفت پایین میان، سهام شرکت هواپیمایی بالا می‌رن و به این ترتیب تعادل برقرار می‌شه؛ سبد سهام شما نسبت به تغییرات بیرونی به نسبت مقاوم می‌مونه.

اما با همین خرید هم‌زمان این سهام، به نوعی دارین این دو گروه سهم رو به هم پیوند می‌دین. تصور کنین که دیگران هم همین کار رو بکنن: یعنی سهم‌های به ظاهر متضاد رو با هم بخرن؛ به این ترتیب دو گروه مختلف سهم به هم وصل می‌شن. در این مثال، سهام نفتی و شرکت هواپیمایی به هم وصل می‌شن؛ بنا بوده بر خلاف هم تغییر کنن، اما بعد از این بیش‌تر با هم بالا می‌رن و با هم پایین میان. به عبارت دیگه، با این خرید هم‌زمان، به هم‌زمانی یا synchronization این دو سهم کمک کردین.

متن بالا برداشت شده از صحبت‌های «حمید بن‌براهیم» بود. ممکنه دقیق نقل نکرده باشم یا در نقل قول اشتباه داشته باشم که در اون صورت لطفن اصلاح کنین.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *