تولد

قبلن‌ها یک سررسید داشتم که تمام تولدها و سالگردها رو توش می‌نوشتم. آخر سال هم که می‌شد، طرف‌های عید، چند ساعتی وقت می‌گذاشتم که تمام تولدها و اتفاقات رو به سررسید جدید کپی کنم. همیشه هم همراه‌ام بود و یک تولد نبود که جا بگذارم، با کسی که تولدش بود تماس می‌گرفتم و تبریک می‌گفتم (جدیتی که در این کار داشتم خیلی بیش‌تر بود از جدیت‌ام در درس‌های دانشگاه).

حالا فیس‌بوک تمام تولدهای امروز رو کنار صفحه‌ام می‌نویسه. اول هفته هم یک ایمیل می‌زنه و تمام تولدهای هفته رو یادآوری می‌کنه. از وقتی این‌طوری شده، مدت‌هاست که هیچ تولدی رو تبریک نگفتم. نیاز به گفتن نیست که دست و دل آدم دیگه نمی‌ره به تبریک. خلاصه‌اش کنم، همین امکانات اضافی گند زدن به روابط.

در این سیستم‌های پیچیده، الزاماً روابط خطی بین مسایل برقرار نیست. مثلاً به این معنا نیست که اگر تولدها رو شب و روز یادآوری کنی، پس روابط بین آدم‌ها هم شب و روز به‌تر می‌شه. می‌تونه اثر معکوس بگذاره. یک نفر (که یادم نیست کی بود) می‌گفت که در بوستون (یا در عمل یا در شبیه‌سازی) یک خیابون جدید باز کردن و فکر هم می‌کردن که این خیابون و این مسیر جدید خیلی به ترافیک کمک خواهد کرد. در کمال تعجب مشاهده کردن که خیابون جدید وضعیت ترافیک منطقه رو بدتر کرد. حکایت این امکانات دنیای جدید هم گاهی شبیه به همینه. بیش‌تر شدن الزاماً به معنای به‌تر شدن نیست.

من هم به سفارش دو دوست تاریخ تولدم رو از فیس‌بوک حذف کردم تا تکلیف‌مون برای همیشه روشن بشه که ملت تولد ما رو واقعاً یادشون بوده یا این که اسم‌مون رو اون گوشه دیدن که یه تبریکی هم گفتن. فقط بابت راهنمایی بگم که تولدم پنجشنبه‌ی همین هفته است. از ما گفتن….

10 thoughts on “تولد”

  1. ۱- من هم تبریک فیس بوکی رو دوست ندارم. خیلی مصنوعی هست.
    ۲- ما منتظر هفت شب و هفت روز جشن و پایکوبی و مهمانی تولد آقای پرزیدنت هستیم ها. حد اقل یک شب به صرف غذای چینی. کادو هم میاریم، قول میدیم.
    ۳- تولدتون مبارک!

  2. سلام من با این موضوع موافق نیستم. قضیه اون خیابون رو نمیشه با روابط بین آدمها مقایسه کرد. قبلا می رفتی می نوشتی یکجا حالا سئوال من اینه که اگر نمی نوشتی یادت بود همه تاریخ ها رو ؟ قطعا نه… حالا یک امکاناتی هست که بهت کمک می کنه و بهت می گه که کی باید تبریک بگی و درسته یکم مصنوعی شده اما خیلی ها هستن که با همین امکانات بازم حال ندارن که 30 ثانیه یک پیام تبریک بنویسند.
    با این حال چه فیس بوک بهت یادآوری بکنه چه نه، نوع رابطه شما با دوستت تغییر نمی کنه.

    تولدت هم مبارک عزیز هرچند خودت اینجا اعلام کردی ولی امیدوارم که سال خوبی داشته باشی.

  3. آقا روزبه گل، یه 365 روز برگردیم عقب. با یه مقدار خطا. اون موقع نظریه تولدت یه خورده فرق میکردا. :)
    ولی ما همیشه تولد شما یادمون میمونه. حتی متوجه میشیم که تو orkut هم حذفش کردی. حالا تکلیف ما را مشخص کن که فردا باید تبریک بگیم یا پس فردا.

  4. چهاردهم آبان، مسوولیت تبدیل تاریخ شمسی به میلادی رو هم به عهده‌ی خودتون می‌گذارم!

  5. منم از همون اول که عضو فیس بوک شدم دقیقن به همین دلیل تولدمو نزدم و طبیعتن هر سال جز تعداد انگشت شماری تبریک دریافت نمی کنم. ولی به طرز ناجوانمردانه ای تولد اکثر دوستام یادم نمیره!
    :((((

  6. تولدت خیلی خیلی خیلی خیلی مبارک :)
    ما چون اینجا از برکات … با اعمال شاقه باید وارد فیس بوک بشیم ترجیح می دیم از همون روشهای بدون تکنولوژی استفاده کنیم :))

  7. سلام
    اگرچه با تاخیر اما تولدتون مبارک.
    براتون آرزوی بهترینها رو دارم

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *