سیستم‌های پیچیده – پنجاه – چه گونه توییت‌ها ضربان قلب نیویورک را نشان می‌دهند

twitter and New York City

Image from New England Complex Systems Institute

توییت‌های کاربران به همراه متن خود توییت، اطلاعات دیگری هم دارند، از جمله این که چه زمانی توییت پست شده. بعضی توییت‌ها موقعیت جغرافیایی هم دارند. در این تحقیق توییت‌های همراه با موقعیت در نیویورک و حومه بررسی شده‌اند و به سادگی نشان داده شده که چه طور شهر هم مثل جانوران نفس می‌کشد. در روزهای کاری مردم از اطراف به سمت منهتن هجوم می‌آورند و شب دوباره به حومه بر می‌گردند. آخر هفته‌ها این الگو کمی متفاوت است.

برای خواندن متن کامل مطلب، به سایت موسسه‌ی سیستم‌های پیچیده‌ی نیوانگلند مراجعه کنید و برای خواندن گزارشی ساده و سرراست، خبر مجله‌ی ساینس را ببینید.

Video from New England Complex Systems Institute

شروع اولیه‌ی این تحقیق اتفاقی بود. ما توییت‌ها رو به طور زنده می‌گرفتیم و هر پونزده دقیقه یک بار در یک فایل ذخیره می‌کردیم، فایل رو می‌بستیم و بعد فایل جدیدی برای توییت‌های پونزده دقیقه‌ی آینده باز می‌کردیم. یک روز به فهرست فایل‌ها نگاه کردم ببینم حجم فایل‌ها از الگویی پیروی می‌کنه یا نه (و به عبارت دیگه آیا تعداد توییت‌ها در زمان از الگویی پیروی می‌کنه یا نه). با دستور ls -ltr لیست فایل‌ها رو بر اساس تاریخ گرفتم و حجم فایل‌ها رو در زمان رسم کردم. دیدم بله، حجم فایل‌ها از یک الگوی متناوب پیروی می‌کنه (که سینوسی نیست) و دوره‌ی تناوب‌اش بیست و چهار ساعته. همین شروعی شد برای این که به دینامیک داده‌ی موجود نگاهی بندازیم و به دنبال این باشیم که ازش الگو در بیاریم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *