تئوری بازی‌ها و برخورد در پیاده‌رو: وقتی راه می‌روید و یک عابر در جهت مخالف می‌آید

وقتی در پیاده‌رو راه می‌رین و یک عابر در جهت مخالف به سمت شما میاد، به‌ترین کار اینه که شما از سمت راست‌تون حرکت کنین و عابر هم از سمت راست خودش (یا هر دو با هم از سمت چپ خودتون حرکت کنین) که از برخورد جلوگیری بکنین؛ به طور خلاصه، هر دو با هم یک جهت رو انتخاب کنین.

در تئوری بازی‌ها، این وضعیت، یک بازی ساده‌ی دو نفره است. بازی دو نقطه‌ی تعادل داره: هردو با هم یک انتخاب (یا به زبون تئوری بازی‌ها یک استراتژی) چپ یا راست رو انتخاب بکنن و در اون صورت به مقدار برابری هم سود ببرن. اگر هم انتخاب‌های دو نفر متفاوت باشن، هر دو نفر به یک اندازه ضرر می‌کنن (در مثال عابر پیاده برخورد می‌کنن). در شکل زیر عددهای داخل جدول نشون‌دهنده‌ی این هستن که در هر حالت به نفر بالا یا سمت چپ چه مقدار سود تعلق می‌گیره.

اما احتمال داره براتون اتفاق افتاده باشه که یک عابر از جلو بیاد و شما به سمت راست برین و عابر هم در همون لحظه به سمت چپ خودش بره و بعد شما به سمت چپ‌تون برین و اون هم به سمت راستش بره و به همین ترتیب چند بار این رفت و برگشت تکرار بشه. در این شرایط هر دو تون دارین سعی می‌کنین استراتژی‌ای انتخاب کنین که در یکی از خونه‌های بالا سمت چپ یا پایین سمت راست جدول بالا قرار بگیرین، در حالی که بعد از هر تلاش، در یکی از خونه‌های بالا سمت راست یا پایین سمت چپ هستین.

وقتی که شرایط بالا برای من اتفاق می‌افته، این روش رو دنبال می‌کنم و تقریبن همیشه هم موثر بوده: سرم رو پایین می‌اندازم و از سمت راست حرکت می‌کنم. فرض کنیم من نفر سمت چپ باشم. در این حال با حرکت از سمت راستم دارم اعلام می‌کنم که استراتژی من سطر پایینیه. با پایین بودن سرم هم دارم اعلام می‌کنم که به استراتژی عابر مقابل کاری ندارم. عابر مقابل می‌دونه که بازی در سطر پایینه و اون هم می‌فهمه که به‌ترین استراتژی برای اون حرکت به سمت راست خودشه (یعنی ستون سمت راست) که به این ترتیب نقطه‌ی تعادل مربع پایین سمت راست باشه.

5 thoughts on “تئوری بازی‌ها و برخورد در پیاده‌رو: وقتی راه می‌روید و یک عابر در جهت مخالف می‌آید”

  1. علیرضا: این ویدیو خیلی جالب بود. اول فکر کردم که این بازی معمای زندانی هاست. در حالی که کمی با معمای زندانی ها فرق داره: اگر در این مثال یک نفر بخواد دزدی بکنه، برای بازیکن دوم فرقی نمی کنه که تقسیم بکنه یا دزدی؛ در هر صورت بهش چیزی نمی رسه. در معمای زندانی ها هم چنان برای بازیکن دوم فرق می کنه. توی این ویدیو برای من جالب بود که چه طور یک نفر با اعلام استراتژی اش طرف مقابل رو به همکاری مجبور کرد. راستش هنوز هم در درک این که توی این ویدیو چه اتفاقی افتاد مشکل دارم و هنوز برام خوب جا نیفتاده.

  2. من که چند بار این استراتژی رو تست کردم و نتیجه این شد که طرف اومده و خودشو محکم زد به منو و بعدشم طلبکار شد که جلوتو نگاه کن!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *