سیستم‌های پیچیده: سه امکان برای آشنایی بیش‌تر

یک: موسسه‌ی سیستم‌های پیچیده‌ی نیوانگلند یک سمینار آنلاین و رایگان گذاشته در مورد سیستم‌های پیچیده. یانیر باریام، رییس موسسه، صحبت می‌کنه و کل سمینار نباید بیش‌تر از یک ساعت طول بکشه. ثبت نام برای همه آزاده و همه امکان سوال پرسیدن دارن. به نظرم فرصت خوبیه که با گذاشتن وقت و از پشت کامپیوتر به راحتی از این امکان استفاده کنین. برای ثبت نام به این‌جا مراجعه کنین.

دو: انستیتو سانتافه یک کلاس آنلاین و رایگان سیستم‌های پیچیده گذاشته. شرکت در اون برای همه آزاده و مدرس‌اش هم ملانی میچل یکی از استادهای خارج از سایت انستیتو و یکی از بزرگان این زمینه است. فرصت خوبیه که با صرف چند ساعت در هفته در مدت دو سه ماه با مفهوم‌هایی مثل دینامیک، آشوب، فراکتال، اطلاعات، اتوماتای سلولی، الگوریتم‌های ژنتیکی، مدل‌سازی سیستم‌های اجتماعی و شبکه‌ها آشنا بشین. تا جایی که من برداشت کردم، پیش‌زمینه‌ی چندانی احتیاج نداره و هرکس در حد توان‌اش می‌تونه از مطالب استفاده کنه. خود مدرس یک کتاب در مورد سیستم‌های پیچیده نوشته که برای مخاطب عام تهیه شده و خوندن استفاده کردن ازش برای همه امکان‌پذیره. برای اطلاع از دوره‌ی آموزشی و سرفصل مطالب و ثبت نام به این‌جا مراجعه کنین.

سه: انستیتو سانتافه، مثل هر سال، کلاس‌های تابستونی سیستم‌های پیچیده خواهد داشت. اگر سفر براتون ممکن هست و امکان پرداخت شهریه (سه هزار و پونصد دلار) رو دارین، فرصت خوبیه. البته شاید کمک‌هزینه هم داشته باشن. برای اطلاعات بیش‌تر به این‌جا مراجعه کنین.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *