از دردهای امتحان جی آر ای

من از ایران زیاد ایمیل دریافت می‌کنم که در مورد امتحان جی آر ای (GRE) سوال‌هایی می‌پرسن. به تمام کسانی که در این مسیر هستن این رو پیشنهاد می‌کنم: ممکنه که امتحان مشکلی باشه یا استرس داشته باشه. اما به نظر من نکته‌اش همینه. شما در زندگی آکادمیک آینده‌تون گرفتاری‌هایی بزرگ‌تر از امتحان جی آر ای خواهین داشت که کم هم نیستن. در واقع اگر تحصیلات تکمیلی رو به عنوان راه آینده‌تون انتخاب کردین و مایل هستین که تحقیق (معادل کلمه‌ی research) کنین، کاملا طبیعیه که استرس داشته باشین، ناامید و دل‌سرد بشین، تنش داشته باشین، خسته بشین و با هزار و یک مشکل دیگه مواجه بشین که همگی هم محتمل هستن. پس از همین الان به فکر باشین و سعی کنین از همین مراحل لذت ببرین. به نظر من شاید جی آر ای به نوعی داره این رو می‌سنجه که شما کی کوتاه می‌آیین و دست می‌کشین. اگر کوتاه اومدین و ناامید شدین، مسلما باخته‌این. تا زمانی که دارین دست و پا می‌زنین و کلنجار می‌رین، هنوز زنده هستین و هنوز امید هست.

چه در امتحان‌هایی مثل جی آر ای و چه در دوران تحقیق‌تون، باید بتونین خوش بگذرونین و لذت ببرین که بتونین این مسیر رو ادامه بدین. نظر شخصی من اینه که بعد از امتحان جی آر ای الزاما دنیای بی‌دردسر و راحتی وجود نداره. بعدش وارد مجموعه‌ی جدیدی از گرفتاری‌ها می‌شین. باز هم دست خودتونه: سخت بگذرونین و تلخ بگذره به امید تموم شدن، یا این که لذت ببرین و همراه باهاش «زندگی بکنین». به نظر من محقق موفق کسیه که با «درد» تحقیق‌اش «زندگی» می‌کنه. از من بپذیرین: زندگی مهم‌ترین چیزیه که می‌تونین دنبال کنین. ازش غافل نشین!

پس نوشت: در این صفحه چند سوال و جواب متداول نوشته‌ام. در این صفحه و این صفحه هم چند خطی در مورد پذیرش و امتحان‌های تافل و جی آر ای نوشته‌ام.

23 thoughts on “از دردهای امتحان جی آر ای”

  1. be dorosti ke Ganj dar dele ranje va talash kardan o taslim nashodan eine piroozi ast.

  2. منظورت GRE General است؟ و مثلا امتحان vocabularyاش؟
    به نظرت چقدر این امتحان مهم است؟ یعنی مثلا نمره‌ی ۴۰۰ با ۵۰۰ چقدر فرق دارد؟ (و از ۷۰۰ به بالا هم حرف نمی‌زنم.)
    به نظرم اگر قرار باشد که آدم یک سال انرژی بگذارد که نمره‌اش از ۴۰۰ به ۵۰۰ ارتقا بیابد (نمی‌دانم عملا این موضوع چقدر وقت می‌گیرد اما حدس می‌زنم) می‌تواند به جای‌اش کارهای خیلی به‌تر بکند: اگر دانش‌جوی لیسانس است، بیش‌تر درس بخواند و نمره‌های‌اش را بالاتر ببرد؛ اگر دانش‌جوی فوق‌ است، هم نمره‌های‌اش را بالاتر ببرد و هم یک مقاله‌ی خوب بیش‌تر بنویسد؛ و البته روی SOP و CV و غیره‌اش دقیق و خوب کار کند.

  3. به سولوژن:
    آره، منظورم امتحان عمومی بود و به خصوص بخش لغت‌هاش بود که معمولا بیش‌ترین شکایت رو ازش می‌شنویم.
    موافق هستم که تنها تلاش نباشه. موافق هم هستم که نوشتن مقاله‌ی خوب و به‌تر کردن SOP اثرات به‌تری دارن. در عین حال (به نظرم) خوندن برای این امتحان می‌تونه یک روند همیشه جاری باشه که در کنار دیگر مشغولیت‌ها هم‌چنان ادامه پیدا کنه. در واقع به نظرم به‌ترین حالت همینه که آدم همیشه در حال خوندن‌اش باشه بدون این که لطمه‌ای به بقیه‌ی امورش بزنه (به نظرم چنین چیزی به خوبی ممکنه).

  4. سلام من دالنشجوی سال اول مهندسی نفت هستم از همین سال دارم واسه GRE میخونم البته تافل ای بی تی 76 را دارم.میخواستم بدونم تا 4 سال اینده هر روز 1 یا 2 ساعت بخونم چقدر میتونم نمره بیارم البته خیلی…پشتکارم.
    منتظر جوابم.
    مرسی

  5. به آقای مسعود،

    به نظر من اگه به مدت چهار سال هر روز یکی دو ساعت بخونین (واقعا بخونین)، بعد از چهار سال به راحتی می‌تونین انتظار نمره‌ی خوبی داشته باشین. البته این نظر منه، ضمن این که تاکید می‌کنم: واقعا به مدت چهار سال پیوسته بخونین.

    روزبه

  6. salam
    mikhastam bedoonam manabe baraye GRE subject baraye reshteye shimi ro az koja mitoonam befahmam?

  7. سلام من دانشجوی سال دوم ژنتیک هستم. و میخوام مستقیم واسه دکترای امریکا اقدام کنم. اما نمیدونم چه جوری خودم رو واسه امتحان جی ار ای اماده کنم. چون هنوز زبان تکمیلی ندارم.امیدی هست؟ از کجا باید اطلاعات بگیرم درباره این امتحان؟

  8. سلام. به نظر شما برای من که 3سال وقت دارم .چه جوری باید شروع به خوندن واسه امتحان کنم؟ البته زبانم نیاز به وقت زیاد داره.

  9. به خانم فرانک: به نظرم مهم‌ترین قدم اینه که پایه‌ی زبان‌تون رو تقویت کنین. یعنی تا وقتی که کسی زبان‌اش خوب نباشه، نمی‌تونه امتحان جی آر ای رو خوب بده. من پیشنهاد می‌کنم حالا که وقت دارین، از فرصت استفاده کنین. شاید یک راهش استفاده از کلاس‌های زبان باشه، مثلن به مدت دو تا سه سال به صورت پیوسته و پی‌گیر ادامه بدین و حتمن در این مدت به نتیجه‌ی خوبی می‌رسین. در کنارش می‌تونین از منابع مختص جی‌آرای هم استفاده کنین. البته این‌ها حدس من هستن؛ شاید اگر از کسانی که درگیر موضوع هستن بپرسین، بتونن نظرهای به‌تری بدن.

  10. سلام.من وقت کمی برای دادن جی آر ای دارم و برای بخش رایتینگ میخواستم بدونم تمپلیت آماده ای هست که بتونم اونو حفظ کنم و بخش های لازمش رو بر اساس سوال پر کنم؟خواهش میکنم اگر همچین چیزی رو داری به ایمیلم بفرستید. بینهایت ممنون میشم

  11. ستاره: به نظر من خوندن بخش نوشتن جی‌آرای جوری نیست که با خوندن قالب درست بشه. به هر حال باید مقاله‌ای که در جواب می‌نویسین، مرتبط با موضوعی باشه که بهتون داده‌اند؛ از اول مقدمه‌چینی مناسب کنین، موضوع رو بپزین و در پایان هم به خوبی نتیجه‌گیری کنین. هر چه قدر هم که از قالب‌ها استفاده کنین، شاید باز هم دلیل نشه که عین جمله‌های حفظ شده رو بین موضوع‌های مختلف استفاده کنین. به هر حال می‌دونم که نمونه متن‌های موفق برای موضوع‌های مختلف هست و می‌تونین اون‌ها رو مطالعه کنین (کل موضوع‌ها محدود هستن و همه رو می‌تونین قبل از امتحان ببینین و در موردشون فکر کنین؛ فکر می‌کنم در سایت خود ای‌تی‌اس در دست‌رس باشه). برای کار بلندمدت‌تر پیشنهاد می‌کنم مقاله‌های مجله‌هایی مثل اکونومیست رو مطالعه کنین که هم دامنه‌ی لغت‌هاتون بزرگ بشه و هم روش خوب نوشتن توی ذهن‌تون بنشینه.

  12. سلام
    سایت سازمان سنجش رو دیدم برای ثبت نام GRE بسته بود. بعد سه تا تاریخ فقط برای آزمون سابجکت داشت. من باید جنرال انتحان بدم. چطور باید ثبت نام کرد؟ اعتبار نمره GRE چند ساله؟

  13. سمیه: متاسفانه من اطلاع چندانی ندارم. احتمالن برای ثبت نام باید در سایت سازمان سنجش دنبال اطلاعات بگردین. قبل‌تر اعتبار امتحان پنج سال بود. شاید هنوز هم همون باشه.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *