سوال: چه زمانی شیر را در قهوه بریزم تا قهوه موقع مصرف گرم‌تر مانده باشد؟

هر از گاهی به قهوه‌خونه‌ی محل می‌رم و مدتی رو اون‌جا کار می‌کنم. خیلی وقت‌ها یک نون بیگل با پنیر و یک قهوه می‌گیرم. در قهوه‌ام همیشه مقداری شیر می‌ریزم. همیشه اول نون و پنیر رو می‌خورم و بعد قهوه رو. در ضمن ترجیح می‌دم که قهوه موقع مصرف، داغ‌ترین حالت ممکن باشه.

حالا سوال این‌جاست: آیا به‌تره که شیر رو همون اول که قهوه رو تحویل می‌گیرم توش بریزم؟ یا این که دست نگه دارم، نون و پنیر رو بخورم و بعدش، قبل از مصرف قهوه، شیر رو توش بریزم؟ آیا ممکنه که یکی از این دو حالت باعث بشه که قهوه‌ی من موقع مصرف گرم‌تر مونده باشه؟ یا این که فرقی نمی‌کنه؟ (کمی فکر کنین، حدس‌ام رو پایین نوشته‌ام)

این مساله هنوز برای من حل نشده و چند روزیه که دارم در موردش فکر می‌کنم (دیشب خواب‌اش رو می‌دیدم). حسی به من می‌گه که به‌تره که هرچه سریع‌تر شیر رو داخل قهوه بریزم، قبل از خوردن نون و پنیر. من که به هر حال باید شیر رو داخل قهوه بریزم. با زود ریختن شیر داخل قهوه، دارم دمای مایع رو پایین می‌آرم و در نتیجه اختلاف دمای شیرقهوه با محیط کم‌تر می‌شه (شیر قهوه هم‌چنان داغ‌تره، اما اختلاف دما به نسبت قهوه‌ی بدون شیر کاهش پیدا کرده). انتظار دارم که تبادل گرمایی در اختلاف دمای پایین‌تر کم‌تر باشه و در نتیجه قهوه‌ی من انرژی کم‌تری از دست بده.

فکر می‌کنین که آیا چیزی رو نادیده گرفته‌ام؟ در برداشت‌ام اشتباهی کرده‌ام؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *