با آوازش به آرامی مرا می‌کشد

«با آوازش به آرامی مرا می‌کشد» نام ترانه‌ایه که در حدود چهل سال پیش ساخته شده و از اون موقع خواننده‌های زیادی نسخه‌های متعددی از اون رو خونده‌ان. اولین اجرا از «لوری لیبرمن» بود که در ویدیوی پایین این اجرا رو می‌شنوین. در مورد منشا این ترانه اختلاف نظرهای زیادی هست که در صفحه‌ی ویکی‌پدیا مفصل نوشته شده.

«لورتا فلک» در پرواز لوس‌آنجلس به نیویورک در رادیوی هواپیما اجرای لوری لیبرمن رو شنید. همون جا از ترانه خوشش اومد و وقتی به نیویورک رسید، سراغ «چارلز فاکس»، سازنده‌ی موسیقی رفت؛ بعدتر تمرین کرد و همین قطعه رو بازخوانی کرد. در یکی از اجراهای زنده، به عنوان اجرای بعد از پایان (که حاضرین خواننده یا نوازنده رو دعوت می‌کنن که یک اجرای دیگه داشته باشه و اصطلاحن encore گفته می‌شه)، این قطعه رو اجرا کرد که با استقبال غیرمنتظره‌ی حاضرین مواجه شد.

اجرای لورتا فلک اجرای موفقی بود: جزو پرفروش‌ترین‌ها شد و جایزه‌ی گرمی رو به ارمغان آورد. در رتبه‌بندی مجله‌ی رولینگ استون، جزو پونصد موسیقی برتر تمام دوران‌ها قرار گرفت و به تالار مشاهیر گرمی راه پیدا کرد. در پایین اجرای لورتا فلک رو می‌شنوین.

نسخه‌های متعدد و متنوعی از این ترانه بارها در کشورهای مختلف اجرا شده. یکی از اجراهای مورد علاقه‌ی من از گروه «فیوجیز»، یک گروه موسیقی هیپ‌هاپ آمریکاییه. به موسیقی هیپ‌هاپ علاقه‌ی چندانی ندارم و در واقع درکش نمی‌کنم؛ اما این اجرا واقعن به دلم نشست. اجرای این گروه رو می‌تونین در پایین بشنوین.

5 thoughts on “با آوازش به آرامی مرا می‌کشد”

  1. سلام.
    منم این آهنگو خیلی دوست میدارم.فکر میکردم “روبرتا فلک” اونو اول خونده ولی الان ارشاد شدم.
    اجرای” لیبرمن” رو تازه شنیدم ولی خیلی خوشم اومد.
    اما از اجرای “فیوجیز” خوشم نیومد.
    حالا که صحبت از برترین آهنگهای منتخب مجله رولینگ استون شد باید بگم که لیست خیلی خوبیه ولی چون من آهنگ راک زیاد دوست ندارم .لیست 500 تایی رادیوی همسایتون “WBCS-FM”رو خیلی بیشتر میپسندم .
    الان که دنبالش بودم به یه لیست 1001 تایی از آهنگهای قدیمی برخوردم که شاید برای شما هم جالب باشه :
    http://www.areuonsomething.com/features_wcbs.html

  2. رضا: خیلی ممنون از پیشنهاد لیست. تصمیم گرفتم که شروع کنم و این لیست هزارتایی رو دونه دونه گوش بکنم. شاید کار یک سال و دو سال هم نباشه، اما می ارزه!

  3. خیلی خوشحالم که خوشت اومد. ولی چون تقریبا” همون یکی دو سال طول میکشه سعی میکنم یه لیست 500 تایی رو که داشتم پیدا کنم.فکر کنم اون برای شروع مناسب تره.

  4. رضا: من از امروز شروع کردم. متوجه شدم که راحت می تونم روزی ده تا (دست کم) تا بیست تا هم گوش بکنم. با این ترتیب کلشون چیزی حدود سه ماه باید طول بکشه که معقوله!

  5. خیلی خوبه . من اون 500 تایی رو هم پیدا کردم و فرستادم. بعضی از آهنگهای لیست 500 توی 1000 تایی نیست.من خودمم خیلی از این لیست 1000 تایی رو نشنیدم .باید گوش بدم ولی سرعتم پایین تره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *