سیستم‌های پیچیده – بیست و نه – به‌ترین بازه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی یک سیستم پیچیده

به نظر «استوارت پیم» به‌ترین بازه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی یک سیستم پیچیده این است که خود بازه‌ی زمانی تا حد ممکن کوتاه باشد چرا که هر چه قدر که مدت مطالعه‌ی سیستم را طولانی‌تر کنید، سیستم هم بیش‌تر تغییر می‌کند.

5 thoughts on “سیستم‌های پیچیده – بیست و نه – به‌ترین بازه‌ی زمانی برای مطالعه‌ی یک سیستم پیچیده”

  1. سلام روزبه. می خواستم بپرسم که آیا ربطی بین بحران مالی آمریکا و سیستم های پیچیده می بینی؟ یعنی میشه با این نظریه براش دلیل آورد و یا به نوعی مدلی از بازار رو با سیستم های پیچیده پیاده کرد و یا راه کاری برای جلوگیری از وقوع این قبیل بحران ها پیشنهاد کرد؟ این سوال بعد از خواندن مطلبی در وبلاگ untitled برام پیش اومد.
    http://9133.blogspot.com/2011/10/blog-post_31.html

  2. خوب باید اعتراف کنم که سوالم رو زود پرسیدم. یک جستجوی ساده در گوگل جواب من رو داد که بله مثل اینکه ربط داره (در جستجوی خودم به شاخه مطالعاتی econophysics برخورد کردم که گویا از سیستم های پیچیده به عنوان متدلوژی پایه استفاده می کنه). اما هنوز این سوال وجود داره که اگر این بحران مالی و اقتصادی با این روش ها قابل پیش بینی بوده پس چرا اتفاق افتاده؟ اگر به هر روشی از قبل بدونیم چه اتفاقی قراره رخ بده خوب میشه تا حدی از وقوعش جلوگیری کرد. ببخشید اگر خیلی پرت وپلا می گم.(اسمایلی خواننده علاقه مند و خنگ)

  3. به سروش: به نظرم بله. هر سیستمی که پیچیده باشه، به هر حال می‌شه در رده‌ی سیستم‌های پیچیده مطالعه‌اش کرد (منظورم از سیستم پیچیده complex system هست و نه complicated system که اتفاقا قصد داشتم یک پست کوتاه در این مورد بنویسم). سیستم‌های اقتصادی هم که حتما پیچیده هستن. به نظرم یکی از به‌ترین جاهایی که در مورد این موضوع تحقیق می‌کنن، این جاست:
    http://necsi.edu
    تا جایی هم که یاد می‌آرم، در مورد بحران مالی اخیر هم یک مطلب (شاید یک مقاله و شاید هم یک سخن‌رانی) داشته باشن. اگر برای دسترسی به مطالب‌شون مشکل داشتی، به من بگو.
    این رو هم اضافه کنم که مطلب همین پست رو از کنفرانس سیستم‌های پیچیده‌ی همین موسسه شنیده بودم.
    من می‌خواستم نظرم رو دیروز بنویسم، اما روز شلوغی بود و وقت نشد. ببخشید که دیر شد!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *