فرزندخواندگی: چه‌گونه درباره‌ی بعضی موضوع‌های ناخوشایند با بچه‌ها گفتگو کنیم؟

مسوول پیگیری امور ما در موسسه‌ی فرزندخواندگی هر از گاهی یک ایمیل به خانواده‌های در صف فرزندخواندگی از بلغارستان می‌فرسته و آخرین اتفاقات رو برامون می‌نویسه. در یکی از ایمیل‌های اخیرش، مطلب آموزشی‌ای فرستاده بود در مورد این که چه طور در مورد بعضی از موضوع‌های سخت با بچه‌هاتون صحبت کنین. این مطلب رو به شکل آزاد ترجمه و خلاصه کردم و تغییرات کوچیکی در اون ایجاد کردم. شاید این مجموعه پست‌ها به این شکل یا با تغییر در وب‌سایت فرزندخواندگی در ایران منتشر بشن که بستگی به صلاح‌دید مدیر سایت داره.

بچه‌های شما در مورد فرزندخواندگی فکر می‌کنند، شاید بیش‌تر از آن‌چه شما انتظار دارید. به‌تر است که شما خود صحبت از موضوع را پیش بکشید و فکر و ذهن بچه‌ها را راهنمایی کنید؛ به این ترتیب از به وجود آمدن فانتزی‌ها و خیالات غیرواقعی (و گاه مخرب) هم جلوگیری کرده‌اید. بعضی خانواده‌ها فکر می‌کنند با صحبت از موضوع‌های ناخوشایند، بچه‌ها را ناراحت می‌کنند، در حالی که خانه و محیط خانواده همان جایی است که باید موضوع‌های ناخوشایند مطرح شوند و افراد به آرامش برسند.

در چند پست آینده بعضی موضوع‌های گفتگو را آورده‌ایم. این پیشنهادها برای گفتگو با بچه‌های سن دبستان است، هرچند که به هر حال باید مطالب را با توجه به سن و درک بچه متناسبن تنظیم کنید. محل گفتگوها هم هر موقعی می‌تواند باشد: سر میز شام یا در ماشین یا موقع قدم زدن یا شب قبل از خواب.

4 thoughts on “فرزندخواندگی: چه‌گونه درباره‌ی بعضی موضوع‌های ناخوشایند با بچه‌ها گفتگو کنیم؟”

  1. سلام روزبه عزیز
    می‌خواهم نوشته‌های گفتگو درباره‌ی مسایل دشوار را در یک مجموعه در سایت فرزندخواندگی در ایران منتشر کنم. فعلن به صورت پیش‌نویس است. موارد دیگری هست که درباره‌اشان ننوشته‌ای؟ به زودی پس از آماده شدن طراحی صفحه‌ی وب اختصاصی برای این مجموعه، منتشر خواهد شد.

  2. سلام مسعود

    این پست‌هایی که این‌جا منتشر کردم همگی از یک مجموعه بود که به طور کامل ترجمه و منتشر کردم. الان دقیق به یاد ندارم که آیا در مورد مسایل دشوار باز هم مطلبی بوده یا نه. به هر حال همگی تا حد امکان در زیر این تگ منتشر شده‌اند:
    http://www.daneshvar.ir/roozbeh/notes/?cat=15

  3. ممنون. به صورت اتفاقی منبع اصلی را هم پیدا کردم. هیچ کدام از قلم نیفتاده‌اند. اگر اجازه بدهی با مراجعه به متن اصلی اگر لازم بود مطالبی به آن اضافه کنم. در ضمن منبع اصلی را هم معرفی کنم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *